Єдиний шлях, що
веде
до знання, - це діяльність.
(Джордж
Бернард Шоу)
У часи великого
обсягу інформації виникає потреба в педагогічних технологіях, що вчать не
тільки сприймати й запам’ятовувати інформацію, але й творчо її обробляти,
бачити проблеми та розв’язувати їх. Динаміка сьогоденних змін вказує на
недостатність тільки теоретичних знань. Традиційна передача знань від учителя
учневі стає малоефективною й відірваною від життя. Діти будуть активно
займатися тією справою, яка їм подобається. Тому я намагаюся у своїй роботі
знайти шляхи, як зробити урок цікавим та корисним. Практика продемонструвала,
що найбільше діти люблять гратися, експериментувати та, звичайно, досліджувати.
Тому ефективним способом активізації
діяльності учнів на уроці, є використання проблемного навчання, що стимулює
процеси мислення та розвиває пізнавальний інтерес учнів.
Проблемне навчання
– досить важливий засіб розвитку учнів, тому що базується на власному
переконанні, на власних спостереженнях, на активному пошуку вирішення
проблемного питання. Воно дозволяє
залучати учнів до активного пізнання і постійного пошуку. З метою
розвитку особистості учня, підвищення рівня його навчально-пізнавальної
активності, обираю методи, прийоми, форми і засоби навчання, які сприяють
підвищенню пізнавальної діяльності і спонукають дітей до активного навчання.
Методика його визначається змістом предмету і пізнавальними можливостями учнів.
Організацію
проблемного навчання здійснюю поступово:
1) постановка проблеми;
2) пошук фактів для кращого
розуміння проблеми та можливостей її вирішення;
3) пошук та оцінка ідей для вирішення проблеми;
4) пошук рішення проблеми та її
практичне здійснення;
5) сприйняття знайденого рішення.
У своїй роботі найчастіше
використовую такі методи навчання, як пояснювально-ілюстративний,
репродуктивний, проблемний виклад, частково-пошуковий та дослідницький.
Велику роль в організації таких уроків відіграє
використання інтерактивних методів, що підвищують цікавість в
навчально-пізнавальній діяльності:
§ створення
проблемної ситуації
§ хімічне
проектування
§ хімічні
змагання
§ хімічні
дослідження
§ хімічна
гра і т.п.
Ці методи створюють добру мотивацію для
подальшої роботи.
Для реалізації мети на уроці
застосовую різні форми роботи:
§ індивідуальні
§ групові
§ колективні
§ фронтальні
Реалізація
проблемного навчання може здійснюватися на будь якому етапі уроку, але найкраще
щоб постановка проблемного питання відбулася на початку уроку. Так, при вивченні теми « Кристалічні ґратки », можна
запропонувати учням вирішити питання, чи існує взаємозв’язок між типом
кристалічних ґраток і властивостями речовин. При розгляді теми
« Фізичні
властивості речовин », на початку уроку можна поставити проблемне питання: « Як
не розгубитися у багатоманітності речовин? »
Насправді, таких питань безліч і, що ,найважливіше, діти
можуть самостійно знайти на них відповіді. Приклади проблемних питань:
ü Яка
роль хімії у вирішенні продовольчої проблеми?
ü Як
довести наявність крохмалю у продуктах харчування?
ü Чи
виявляє оцтова кислота типові властивості кислот?
ü Як
довести наявність карбонатів у яєчній шкарлупі?
ü Як
розпізнати речовини,спираючись на життєвий досвід?
ü Чому
під час обчислень використовують відносні атомні маси, а не абсолютні? І т.п...
Найбільш глибоко зануритися у вирішення
проблеми діти можуть під час виконання практичних робіт та здійсненні
дослідницьких проєктів. Тому вважаю доцільним саме на таких уроках
використовувати технологію проблемного навчання. Так, під час виконання
практичної роботи « Способи розділення сумішей », учням можна запропонувати
вибрати найефективніший спосіб розділення суміші піску та солі ( відстоювання
чи фільтрування) та аргументувати свій вибір. В ході виконання практичної
роботи « Дослідження фізичних та хімічних явищ », діти можуть самостійно
переконатися чим відрізняють між собою фізичні та хімічні явища, які ознаки є
свідченням проходження саме хімічних явищ.
Найкраще
здійснюється самостійна та пошукова діяльність учнів, проявляються їх творчі
здібності та рівень навченості в ході реалізації проєктної діяльності. Тому
досить часто практикую у своїй роботі організацію саме цього виду проблемного
навчання. Звичайно часові межі здійснення проєкту виходять за рамки уроку, тому
найчастіше – це позаурочний вид діяльності. Але діти із задоволенням
включаються в роботу і шукають шляхи вирішення проблем. Разом з учнями ми
змогли організувати та провести такі проекти:
ü «Виростимо кристали разом»
ü «Якість харчових продуктів»(молока)
ü «Дослідження
вмісту йоду в різних видах солі »
ü «Вплив харчових добавок на живі організми»
ü «Визначення кислотності грунтів»
ü «Вся правда про «Кока-колу»»
Плануючи урок, я
намагаюся включати практичні форми та методи роботи, які дають можливість
вихованцям відчути себе в ролі дослідника, експериментатора, першовідкривача.
Головна мета цих методів – дати дітям розуміння важливості хімічних знань у
житті та можливості їх практичного використання для створення цілісної картини
сприйняття світу.
Немає коментарів:
Дописати коментар